Koulutukset

JHL:n jäsenenä saat tukea kouluttautumiseen sekä voit osallistua niin paikallisiin kuin valtakunnallisiin kurssitapahtumiin. Lue alta ohjeita siitä, mistä löydät lisätietoa kursseista ja tilaisuuksista, miten niihin ilmoittaudutaan ja mitä mikäkin maksaa sekä kuka maksut kustantaa.

Tärkeimmät tärpit – jatkoa sivun lopussa

• Osallistumismaksun ja yhden hengen huoneen lisämaksun maksat ensisijaisesti aina itse, mikäli työnantaja ei kustanna koulutusta.
  • Kursseille osallistuminen tapahtuu yleensä omalla ajalla. Vain jotkin kurssit ovat palkallisia.
  • Arkipäivinä pidettäviltä järjestökursseilta liitto maksaa verottoman kurssiapurahan ansionmenetystä vastaan.
  • Kurssin järjestäjä määrittää kustannusten maksajan.
  • Yhdistyksen hallitus on 13.2.2024 pidetyssä kokouksessaan linjannut liitteen mukaisesti oikeudesta saada korvausta yhden hengen huoneen erotuksesta. Linjaus on voimassa toistaiseksi, ja sitä päivitetään henkilötietojen osalta aina tarvittaessa.

Ammattiliitto JHL:n tapahtumat ja kurssit

Tarjonta ja tiedot koulutuksista

Ammattiliiton koulutustarjonnan löydät liiton koulutus- ja tapahtumakalenterista. Kalenteriin päivittyvät niin tapahtumat, koulutukset kuin kokouksetkin, eli linkin takaa löydät kaikki ajantasaiset liiton tarjoamat tilaisuudet. Kurssitarjonta on koottu myös pdf-tiedostoksi, jos haluat selata tarjontaa kootummin. Tiedosto avautuu luettavaksi uuteen välilehteen, josta voit halutessasi myös ladata oppaan itsellesi.

Ammattiliiton koulutustarjonta on vaihtuva, mutta muun muassa tällaisia koulutuksia järjestetään säännöllisesti:

• uusille jäsenille tarkoitetut, teemoitetut JHL tutuksi -kurssit
  • ammatilliset opintopäivät
  • edunvalvonnan ja yhteistoiminnan johdantokurssit
  • luottamushenkilökoulutus
  • työsuojelukoulutus
  • yhteistoimintakoulutus
  • järjestökoulutus
  • koulutuksia erilaisilla teemoilla, mm. luottamushenkilötaidot, työelämän tietosuoja, viestintä ja julkiset hankinnat.

Hakuaika ja ilmoittautuminen

Liiton kurssien hakuaika päättyy noin 5 viikkoa ennen kurssia, eli kursseille on haettava hyvissä ajoin. Ilmoittautuminen tapahtuu koulutus- ja tapahtumakalenterin kautta, kunkin kurssin tiedoista, tai omakoulutus.jhl:n kautta.

Maksut ja kustannukset

Liiton varsinaiset koulutukset ovat yleensä maksuttomia. Muut tapahtumat ja tilaisuudet kuten ajankohtaispäivät ovat monesti maksullisia. Osallistumismaksu on tuolloin 50 euroa yöpyessä ja 30 euroa ilman majoitusta. Kunkin kurssin kustannus kannattaa aina tarkistaa tilaisuuden tiedoista tai varmistamalla asia JHL Opistolta.

Liitto maksaa pääsääntöisesti suurimman osan koulutuksen muista kuluista. Kustannusten korvattavuus riippuu kuitenkin tilaisuuden luonteesta. Lue tarkemmat ohjeistukset huolella liiton sivuilta sekä aina kurssikuvauksesta. Voit tarkistaa myös työnantajaltasi, maksetaanko koulutus sinulle ammatillisen kehittymisen puitteissa.

Huom! Kouvolan JHL ei maksa jäsenensä osallistumismaksua automaattisesti. Katso lisätietoja sivun lopusta kohdasta Lisätietoa maksuista ja kustannuksista.

Paikka ja aika

Suuri osa ammattiliiton koulutuksista järjestetään JHL-opistolla Helsingissä osoitteessa Sörnäisten rantatie 23. Koulutuksia järjestetään kuitenkin myös ympäri Suomea, ja JHL-opiston sivutoimipisteet sijaitsevat Kuopiossa (Puistokatu 6), Oulussa (Mäkelininkatu 31) ja Tampereella (Kalevantie 2). Avoimen AMK:n opinnot ovat verkko-opintoja.

Löydät koulutus- ja tapahtumakalenterista jokaisen kurssin kohdalta tiedon siitä, missä ja miten kurssi järjestetään.

Lisätiedot

Voit kysyä koulutuksista liiton sähköisellä lomakkeella tai soittamalla kurssineuvonnan numeroon 010 7703 510 (ma–to klo 9–12). Katso myös Usein kysytyt kysymykset koulutuksesta.

Oman paikallisyhdistyksen tapahtumat

Tarjonta ja tiedot koulutuksista

Kouvolan JHL:n tarjoamat koulutukset, tapahtumat ja yleiset kokoukset löydät omilta verkkosivuiltamme osiosta Tapahtumat. Ilmoitamme yleensä tulevista tilaisuuksista myös sähköpostitse jäsen- ja uutiskirjeissä sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Paikallisesti järjestämme ensisijaisesti ammattialailtoja eli tietylle ammattiryhmälle kohdennettuja info-/ajankohtaistilaisuuksia sekä eläkeinfoja eli eläköityville henkilöille kohdennettuja infoja. Kuitenkin, mikäli jäsenistöltä tulee pyyntö tietynlaisesta koulutuksesta, pyrimme tietenkin toteuttamaan toiveen mahdollisuuksien mukaan.

Voit ehdottaa/toivoa koulutusta palautekanavamme kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kouvolanjhl29@gmail.com. Mikäli haluaisit itse toimia kouluttajana tai jakaa osaamistasi muille yhdistyksemme jäsenille, laitathan siinäkin tapauksessa meille viestiä!

Hakuaika ja ilmoittautuminen

Yhdistyksen tapahtumien/tilaisuuksien haku aukeaa yleensä noin kuukautta aiemmin. Ilmoittautuminen hoituu verkkosivujen kautta, tapahtumasivulta löytyvällä lomakkeella. Ilmoittautumisaikaa on vähintään kaksi viikkoa.

Maksut ja kustannukset

Yhdistyksen järjestämät infotilaisuudet ovat lähtökohtaisesti aina maksuttomia eli voit tulla paikalle, kun olet ilmoittautunut ennakkoon. Tilaisuuksiin osallistutaan omalla ajalla, eikä matkakuluja korvata. Kunkin tapahtuman tarkemmat tiedot ja ohjeet löydät aina verkkosivuiltamme.

Jäsenetutapahtumiin osallistumisesta perimme yleensä pienen omavastuun. Tällaisia tapahtumia ovat esimerkiksi messumatka 23.3.2024  ja jäsenristeily 18.5.2024.

Paikka ja aika

Yleensä Kouvolan JHL:n järjestämät koulutukselliset tilaisuudet pidetään arki-iltaisin ja yhdistyksen toimistolla Kuusankoskella. Tarkistathan kuitenkin aina kunkin tapahtuman tarkemmat tiedot ja ohjeet verkkosivuiltamme.

Lisätiedot

Voit kysyä lisätietoja yhdistyksen tapahtumista sähköpostitse osoitteesta tapahtumat029@gmail.com.

Lisätietoa maksuista ja kustannuksista

• osallistumismaksu
    Joissakin ammattiliiton järjestämissä koulutuksissa ja tapahtumissa on osallistumismaksu. Jos työnantaja ei kustanna kurssia, Kouvolan JHL ei maksa jäsenensä osallistumismaksua automaattisesti, vaan tällöin lähtökohtaisesti kukin maksaa kulun itse. Mikäli kuitenkin katsot, että koulutus tukee suoraan ammatillista osaamistasi (mutta työnantaja ei tue opintoja), etkä ole aiemmin osallistunut vastaavalle kurssille, voit anoa yhdistykseltä osallistumismaksun suuruista korvausta.

Korvausta anotaan lähettämällä asiasta vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen kouvolanjhl29@gmail.com. Hakemuksesta tulee ilmetä kurssin tiedot sekä perustelut sille, miksi korvausta anotaan. Suosittelemme jättämään anomuksen ennen kurssille osallistumista, jotta tiedät etukäteen, joudutko maksamaan osallistumismaksun itse vai tukeeko yhdistys opintoja. Huomaathan kuitenkin, että maksat aina kurssin maksut ensin itse ja yhdistys maksaa sinulle korvauksen jälkikäteen kuittia vastaan.

• 1hh – yhden hengen huoneen lisämaksu
    Jos osallistut ammattiliiton kurssille paikkakunnan ulkopuolelta, sinulle tarjotaan yleensä mahdollisuus varata majoitus osallistumismaksun hintaan (50 euroa). Tämä hinta sisältää yleensä paikan jaetussa kahden hengen huoneessa. Jos haluat varata itsellesi oman huoneen, joudut maksamaan lisähintaa (lisämaksu yhden hengen huoneesta). Myös tämä kulu on omakustanteinen.

Kouvolan JHL voi maksaa erotuksen ainoastaan siinä tapauksessa, että toimit yhdistyksessä luottamustehtävässä (luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu tai yhdistyksen toimihenkilö), kurssi tukee luottamustehtävässä työskentelyä, etkä ole aiemmin osallistunut vastaavalle kurssille. Lista henkilöistä, joiden on mahdollista saada hyvitys omasta huoneesta, on käsitelty yhdistyksen hallituksen kokouksessa 2/2024. Voit tarkistaa oikeutesi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kouvolanjhl29@gmail.com
    ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
  • palkallista vai palkatonta
    Niin ammattiliiton kuin yhdistyksen koulutuksiin osallistuminen tapahtuu yleensä vapaa-ajalla. Et siis voi lähtökohtaisesti saada palkkaa kurssille osallistumisesta. Ammattiliitolta voi kuitenkin hakea kurssitukea arkipäivinä pidettäviltä järjestökursseilta. Liitto maksaa verottoman kurssiapurahan ansionmenetystä vastaan. Palkattomuustodistuksessa tulee olla eritelty kurssin ajalta oleva ansionmenetys euromääräisesti. Vuonna 2024 kurssiapurahan laskennallinen päivähinta on 86,858 euroa/päivä. Kuluvan vuoden kurssiapurahat on haettava 31.12. mennessä.

Palkallisista kursseista on sovittu yhdessä työnantajien kanssa. Kurssit ovat luottamusmies-, työsuojelu- ja yhteistoimintakursseja. Palkalliset kurssit kuuluvat sopimuskoulutukseen, eli jokaisella sopimusalalla on omat koulutussopimuksensa, joissa määritellään, mitkä kohderyhmät kuuluvat palkallisuuden ja muiden korvausten piiriin. Voit tarkistaa listan vuoden 2024 palkallisista koulutuksista liiton sivuilta.